Samenvatting CJG online 30-04-2020

Play

Wat kun je als ouder doen om spanning te voorkomen? En wat doe je als deze toch oplopen? Dat is waar we het over gehad hebben op donderdagavond 30 april 2020.

We gaan eerst kijken hoe je het kan voorkomen.

Goede voorbereiding

Wees duidelijk wat er die dag gaat gebeuren. Wat staat er op de planning? Neem elke avond of begin van de dag door wat er komen gaat. Zet spullen klaar en maak eventueel een dagstructuur. Tip: maak een bakje met kleine haalbare corona activiteiten. Laat de kinderen ze opschrijven tekenen en trek elke dag een activiteit uit het bakje zoals koekjes bakken, fietsen naar de eendjes of samen een spelletje doen. Geef duidelijke aan wanneer deze activiteit plaats gaat vinden op de kalender.

Het NJI heeft leuke activiteiten die je op een dag kan doen, kijk eens op hun website of er voor jullie ook iets bij staat.

Wanneer straks bekend is wanneer je kind naar school gaat kun je een nieuw week schema/ kalender maken zodat je kind kan zien en weet wanneer hij/zij naar school gaat en hoe de thuisdagen eruit gaan zien qua structuur.

Maak vaste afspraken rondom terugkerende battles zoals opruimen, wie wanneer op de playstation enzovoort. Maak deze samen met je kinderen dan is de medewerking groter.

Laat kinderen mee helpen met dingen die moeten gebeuren. De was, koken, tuinieren, boodschappen uitpakken en in de kast leggen. Door kinderen boeiende activiteiten aan te bieden vervelen ze zich minder en werkt het ook nog goed ter bevordering van hun zelfstandigheid.

Leg de lat wat lager. geloof me in geen een gezin is het altijd gezellig en geen kind of ouders is altijd relaxed of vriendelijk. Dat kan en hoeft gewoonweg niet. Geen puf meer vandaag? Dan morgen maar de was opvouwen. Vraag niet teveel van jezelf en al helemaal niet in deze lastige tijd.

Maak oog contact, tv op pauze, noem de naam van je kind en geef de instructie. Voorkom het roepen van een afstand. Zorg bij jonge kinderen dat de afstand tussen jou en je kind niet groter is dan ongeveer een arm lengte. Afhankelijk van de leeftijd kan deze afstand iets groter zijn.

Maar goed allemaal leuk gezegd dan gedaan; ze vliegen elkaar in de haren! Hoe moet ik dan handelen?

Bij jonge kinderen helpt het om de jongste af te leiden zodat de oudste bijv. aan de hoge tafel met lego kan spelen.

Geef ze keuzes; ga je eerst op de schommel of op de skelter? Goed jij eerst schommelen, dan kan de ander skelteren dan draaien we het straks om.

Leg de lat niet te hoog bijv. 5 minuten samen spelen is al heel mooi.

Bij oudere kinderen kun je meer op de samenwerking gaan zitten en het oplossen van conflicten door het stellen van open vragen en het zoeken naar gezamelijke oplossingen.

Eigenlijk heb je 3 niveaus:

Niveau 1 Kibbelen...gewoon gekibbel onderling.

1. Negeer het gedrag en denk erbij dat kinderen een leerzame ervaring opdoen in het omgaan met conflicten (vergeet nadien de beschrijvende compliemnetn niet)

Niveau 2 Situatie verhit

1. Erken hun gevoelens door te benoemen: ik zie dat jullie heel boos op elkaar zijn.

2. Luister naar de een en naar de ander. Dus jij wilde een boerderij bouwen, en toen jij dat zag wilde jij er ook mee spelen.

3. Dat is ook echt niet handig 2 kinderen die tegelijkertijd met hetzelfde willen spelen.

4. Uit vervolgens je vertrouwen om zelf een oplossing te vinden. Weet je, ik heb er alle vertrouwen in dat jullie samen tot een oplossing kunnen komen die voor beiden eerlijk is.

Verlaat de ruimte en geef ze het vertrouwen en de complimenten.

Niveau 3 Ruzie dreigt te escaleren

1. Beschrijf wat je ziet; Ik zie 2 kinderen die zo boos zijn op elkaar dat ze elkaar willen gaan schoppen en slaan.

2. Het is niet veilig om bij elkaar te zijn. Er is een afkoelperiode nodig. Maak vervolgens een afspraak om het uit te praten.

Als ouders willen we graag medewerking van onze kinderen. Kortom wij willen gehoord en gerespecteerd worden. En dat wil je kind ook door ons. Dus kom niet te snel met je oordeel, oplossing of opmerking. Leun eens naar achteren, kijk wat het effect is en laat je kind zelf nadenken over een oplossing.

Een mooie opdracht voor de komende week. Succes!!

We zien jullie graag weer op donderdag 7 mei om 20.30 uur via onderstaande link.

https://us02web.zoom.us/j/84156125286

Meeting ID: 841 5612 5286