Samenvatting CJG online 1

dagstructuur

Op donderdagavond 02-04-2020 ging het CJG voor het eerst online. Marieke Elders en Daniëlle Overbeek van het CJG Raalte namen ouders door middel van een webinar mee in het aanbrengen van een dagstructuur en beloningen. Voor ouders die niet online aanwezig konden zijn of ouders die het nog eens willen nalezen, hierbij een samenvatting van de webinar mét handige documenten.

Voor sommige kinderen is deze tijd heel spannend. Ze krijgen er echt wel het een en ander van mee, zeker nu ze thuis moeten blijven van de opvang en/of school. Praat er daarom goed over met je kind, leg belangrijke zaken uit en zorg ervoor dat ze snappen dat dit een tijdelijke, maar belangrijke verandering is.

Dagstructuur

Hoe en op welke manier je overzicht en structuur aanbiedt is leeftijds en kind afhankelijk. Het ene kind heeft meer structuur en duidelijkheid nodig dan het andere kind. Ook is de leeftijd van het kind een belangrijk iets om mee te nemen tijdens het structuur bieden. Jonge kinderen hebben over het algemeen meer moeite met overzicht dan oudere kinderen.

De leeftijdscategorieën;

  • A. peuters
  • B. 4 tot 6 jaar
  • C. 6 tot 12 jaar

Er zijn verschillende soorten pictogrammen. Kijk welke pictogrammen er bij jouw kind past. Sites waar leuke pictogrammen op staan zijn:

Als je een planning maakt is het belangrijk dat je dit per dagdeel gaat aanbieden:

  • ochtend
  • middag
  • avond

Je kunt bijvoorbeeld van eetmoment naar eetmoment gaan. Zo biedt je duidelijkheid en houvast, maar kan b.v. het middagprogramma nog prima worden aangepast.

Daarnaast is het helpend om tijdens bepaalde activiteiten een tijd aan te geven. Dit kan bijvoorbeeld met een kookwekker/ time-timer of visuele timer app. Het kind weet zo precies hoe lang hij/ zij met een taak/activiteit bezig moet zijn.

Voorbeeld dagstructuur:

/download/3792-voorbeeld-dagstructuur.pdf

Voorbeeld dagritme:

/download/3791-voorbeeld-dagritme.pdf

 

Beloningskaarten:

Een beloningskaart zet je in om een nieuwe vaardigheid onder de knie te krijgen. Hier zit een duidelijk begin en eind aan, b.v. bij zindelijkheid, veters strikken, in bed blijven…

Geef regelmatig beloningen maar overlaad je kind er niet mee, zodat het zijn waarde behoudt en je kind er niet afhankelijk van wordt.

Pas beschrijvend prijzen toe: dit houdt in dat je specifiek benoemt wat een kind goed heeft gedaan; Heel fijn dat je even hebt gewacht toen ik zojuist met iemand aan het bellen was.Door concreet te zijn is het leereffect en de kans op herhaling groter.

Prijs je kind op het proces: Kijk, je bent blijven proberen en het lukt je steeds beter.....ongeacht het resultaat . Helemaal nu met al dat thuiswerken. Het is je gelukt ipv goed zo.

Zo leer je je kind om nieuwe ervaringen leuk te vinden en dat falen erbij hoort en helemaal niet erg is.

Om iets, een vaardigheid onder de knie te krijgen kun je prima een beloningssysteem gebruiken. Het is alleen wel de moeite waard om te proberen zoveel mogelijk van binnenuit te motiveren, met zo min mogelijk beloningen.

Tip:

  • Haal geen stickers weg
  • verdiend is verdiend
  • begin met iets kleins en simpels b.v. met de billen op de stoel zitten tijdens het taakje voor school. Een vervolgstap kan dan bijvoorbeeld zijn 10 minuten met je werkje bezig zijn.

 

Er zijn verschillende soorten beloningskaarten. Kijk welke beloningskaart er bij jouw kind past. Een leuke site waar beloningskaarten op staan: www.gratisbeloningskaart.nl

 

Verwachtingen eraf halen…

Alternatieve tips voor werkende ouders:

Iedereen is de afgelopen weken fanatiek bezig geweest om alles vorm te geven, maar je moet dit de komende weken dit wel kunnen volhouden. Enkele tips;

  • Een baal dag oke, mag.
  • Wees ook lief voor jezelf.
  • Doe wat werkt en verlaag je verwachtingen
  • Wil je kind in een superman pak lopen, doen, laat gaan, prima
  • Maak Corona afspraken (b.v. rondom het spelen met andere kinderen of afspraken wat wel of niet mag als een van de ouders thuis werken)
  • Stel niet te hoge eisen aan jezelf
  • Alles wat lukt is mooi meegenomen.
  • Maak samen met je kind een bakje met activiteiten die kinderen zelf kunnen doen.
  • Maak duidelijke afspraken over wanneer je als ouder wel of niet beschikbaar bent;
  • fietslampje of stoplicht wanneer je wel of niet een ouder mag storen
  • deur = dicht je mag de ouder niet storen
  • Als het kan verdeel de taken rondom het huiswerk maken. Ga om en om werken de ene ouders s ochtends en de andere in de middag
  • Neem de huiswerkplanning van school door. Zo weet het kind wat hij/zij moet doen.
  • Help het kind op weg zodat ze vervolgens zelf verder kunnen.

 

 

Bij jou in de buurt